Project Description

김인배 Inbai Kim

B.1978 Korea

김인배는 주로 ‘차원’이라는 개념을 중심으로 시간성, 공간성, 움직임 등의 비물질적인 요소를 조각적 방법으로 표현하는 작업을 해왔다. <사랑, 기억하고 있습니까>(페리지갤러리, 서울, 2020), <점, 선, 면을 제거하라>(아라리오갤러리, 서울, 2014), <Turbulent O’Clock>(두산갤러리, 뉴욕, 2010) 등의 개인전을 가졌으며, <경계넘기: 지그 컬렉션의 남북한 미술>(베른미술관, 2021), <레인 리딩>(두산갤러리, 서울, 2021), <강박²>(서울시립미술관, 2019) 등의 다수의 단체전에 참여하였다. 난지미술창작스튜디오(서울, 2017), 두산레지던시 뉴욕(2011), ISCP(International Studio & Curatorial Program, 뉴욕, 2009) 등의 입주작가로 활동했다.

Inbai Kim mainly works with the concept of ‘dimension’, which expands to space, time and movement, by expressing through sculptural methods. His recent solo exhibitions are <Do You Remember Love>(Perigee Gallery, Seoul, 2020), <Eliminate Lines, Points, and Planes>(Arario Gallery, Seoul, 2014), <Turbulent O’Clock>(Doosan Gallery, New York, 2010) and participated in group exhibitions such as <Border Crossings. North and South Korean Art from the Sigg Collection>(Museum of Fine Arts Bern, 2021), <Rain Reading>(Doosan Gallery, Seoul, 2021) and <Compulsion to Repeat>(SeMA, Seoul, 2019). He participated in Nanji Residency(Seoul, 2017), Doosan Residency New York(2011), and ISCP(International Studio & Curatorial Program, New York, 2009).

나는 늘 다른 곳으로 돌아간다

2021

5인치 테니스공, 스트링 고무줄, 철

지름 25m ±2m

TEAF21 커미션, 2021

작가는 ‘집’이 되돌아가는 곳, 나갔다가 들어오는 반복된 행위에 의해 발생한 추상적 관념이라는 점에 주목해 철새공원 잔디밭에 2m의 줄에 매달린 400개가량의 리턴볼을, 지름 25m의 커다란 원형으로 설치한다. 어디로 가더라도 다시 제자리로 되돌아오기 위한 물건인 리턴볼은 습관으로 형성된 ‘집’이라는 작가의 생각과 모양을 가시화하는 재료로 멀리서 보면 외부로부터 작품을 분리하는 물질적인 경계인 동시에 가까워질수록 운동성을 동반한 작은 물건으로 작동해 의도되지 않은 행동을 관람객에게 유도하여 움직임을 구현한다. 또한 각각 다른 모양을 그리며 돌아오는 공은 원형의 빈 공간의 모양을 지속해서 변화시킴으로써 집을 나설 때 남겨진 공간이 자기를 반영적으로 변형하여 다층적인 변화가 동시에 일어나고 있음을 보여준다. 이는 시간, 장소, 시대 등의 공통된 범주 안에서의 ‘집’의 의미와는 별개로 파편화된 개개인의 모습을 드러내기도 한다.

 

I Always Return to the Other Place

2021

5” tennis ball, string rubber band, steel

ø 25m ±2m

Commissioned by TEAF21, 2021

The artist accepts ‘home’ as an abstract concept that’s based on the repeated action of entering and exiting. For this work, the artist presents a 25m wide circle on a patch of grass at the Migratory Bird Park, made of approximately 400 return balls tied to a two meter rope. Return balls, obviously, return to their original place no matter what, and they are used here to visualize the artist’s understanding that ‘home’ is a result of habits. The balls serve two purposes: to physically mark a separation between the outside and the installation work, and to function as a bundle of small movable objects as viewers approach closer. Viewers are invited and encouraged to randomly interact with the artwork and in turn generate movements through their actions. Return balls each return in their own different ways, and the circular space within constantly changes its shape, suggesting that the space you leave behind at home not only transforms to reflect yourself but also goes through multiple layers of simultaneous shifts and changes. And from here, images of fragmentized individuals, along with the meaning of ‘home’ that’s defined by common categories such as time, place and age, are revealed.